Z racji dośc sporej liczby młodzieŻy na forum postanowiłem założyć ten kącik....niemal edukacyjny. Kazdy moze tu wpisywac ciekawe rzeczy o których wie i które zostały w jakiś sposób udowodnione (wiec nie piszemy o tym ze UFO nawiedziło ziemie juz ileś tam razy). Tekściki o ciekawostkach moga być różne...bo zadaniem tego kącika jest stowrzenie małego kompendium wiedzy wszelakiej, czasem przydatnej w zyciu.
Traktujcie to jako zabawe.
Dodano 4 minut temu:
I ja jako pierwszy :)
Czy wiesz, że...nie powinno sie wsiadać za kierownice zaraz po obfitym posiłku?
Tak...potwierdzono to już wielorakimi badaniami i testami. Im bardziej tłusty posiłek tym czas reakcji jest gorszy. Przyjęto więc normę co najmniej 15 minutowego odpoczynku przed rozpoczeciem jazdy po posiłku.
Dzieje sie tak dlatego, że proces traweinia dość mocno absorbuje cały nasz organizm i w tym czasie zdolnośc i szybkośc naszych reakcji moze spaść nawet o 20 % (po naprawde ostrym obżarstwie), a to już nie sa zarty bo podczas ew. awaryjnego hamowania możemy pojechać o 40 metró za daleko....że nie wspomnę o własciwych ruchach kierownicą.
Wniosek - dobry kierowca to głodny kierowca? W pewnym sensie tak. O ile głód nie wpływa na zdolności koncentracji na porwadzeniu pojazdu.
Czy wiesz, że...
Pierwsza kuchenka mikrofalowa powstała w 1947 roku. Miała 180 cm wysokości, ważyła 340 kg i nazywała się Radar Range.
Amerykański inżynier Percy Spencer odkrył, że fale elektromagnetyczne wytwarzane przez urządzenia radarowe są w stanie zwiększać energię termiczną różnych substancji. Dzieje się tak ponieważ mikrofale wprawiają w drgania rotacyjne cząsteczki wody, co powoduje wzrost temperatury mikrofalowanego obiektu.
_________________ "Inteligentni ludzie często zmuszeni są do picia, by bezkonfliktowo spędzić czas z idiotami." Wysłany:
Sro 20:24, 03 Mar 2010
Poniewaz ja najwiecej jednak wiem o jeździe samochodem to moje ciekawostki tego beda dotyczyły...moze się kiedyś komuś na drodze przydadzą:) Ale wiekszości radzę nie próbowac bez uprzedniego ćwiczenia na pustym i dużym placu.
Czy wiesz że...samochodem przednionapedowym można wywołać poslizg tyłu bez użycia hamulca recznego?
Robi się to przy pomocy manewru zwanego w rajdowym slangu "swedish cornering". Polega on na tym, ze jesli mamy zamiar skręcić w prawo to jeszcze przed zakrętem i faza hamowania wykonujemy szybki i energiczny ruch kierownica w strone przeciwna po czym od razu przechodzimy do skrętu w stronę własciwą. Można wtedy w lżejszych łukach w ogóle zrezygnowac z fazy hamowania. Tył auta zacznie wyjeżdzac na zewnątrz "wyprzedzac przód" a my poprzez dodanie (zdecydowane) gazu przejedziemy zakręt pieknym posizk=giem. Szczególnie przydatny ten manewr jest na nawierzchniach szutrowych.
W przypadku pokonywania zakrętów 90st lub ostrzejszych nalezy najpeirw wyhamowac do bezpiecznej prędkości...ktora i tak moze być wyższa niż normalnie .
Efekt zarzucenia tyłu wywołany jest przez ograniczoną zdolnośc reakcji podwozia na nagłą zmiane obciązenia. Kiedy szybko skręcimy w kierunku przeciwnym to częsc masy i sił działajacych na pojazd skupi się na stronie przeicwnej samochodu...po wykonaniu zaraz potem skretu własciwego wszystkie siły i masy przenoszone są na druga stronę z pewnym opóźnieniem, za to może to być nawet 75% wszystkich czynnkiów działających w danej chwili na pojazd, co powoduje kontrolowane wyprowadzenie pojazdu z równowagi, z przeniecsieniem wiekszej cesci sił na częśc tylną pojazdu. Dociążony silnie tył łatwo odzyskuje stabilnosci daje ise nadal kontroloać podczas fazy przyspieszania. Wtedy też pojazd wraca samoistnie do jazdy na wprost.
WAŻNE! NIe nalezy w takim momencie wykonywac dodatkowych, niepotrzebnych ruchów kierownica, które moga spowodowac kolejną utrate stabilności a w efekcie utrate panowania nad pojazdem. Nie wolno takze nie dodac lub odjąc gazu w fazie przyspieszania. Skończy isę to pogłębieniem uslizgu i wykręceniem efektownego bąka. Pamiętać też nalezy że leszpe od skontrowania jest utrzymanie kół w kierunku na wporst, gdyż kierowanie w tym manewrze nie odbywa sie za pomoca układu kierowniczego a za pomoca ukałdu jezdnego i napedowego...więc sterujemy tu raczej całym nadwoziem i podwoziem.
Warto spróbowac i nauczyć sie zastosowania....bardzo przydatne na sliskich nawierzchniach w trakcie utraty panowania przy wyprzedzaniu. Najwięcej wypadków ma swoja przyczyne w zimie własnie przez nieumiejetnosc zorzumienia co dzieje sie autem...wtedy to czesto słyszymy ze pojazd wpadł w poślizg w trakcie wyprzedzania. To znaczy że utracił stabilnośc w trakcie przyspieszania lub hamowania i pojazd samoistnie wszedł w jedną z faz "swedish corneringu"...na co mało który kierowca jest gotowy i najczesciej nie wie co robić....panikuje i tragedia gotowa.
Brzmi zawile ale w praktyce jest proste :) Z dobrym instruktorem :)
Czy wiesz, że... oraz dlaczego zwierzętom nie powinno dawać się czekolady?
Ponieważ ich organizm nie rozkłada teobrominy, zawartej w czekoladzie. Może to prowadzić nawet do zawału serca u zwierzaka.
Dla zwierzaka będzie zdrowiej, a dla Ciebie więcej ;)
_________________ Yes, we can.
-----------------------------
'As Jimmy suggested that I'm on heroin, I decided to admit I'm on Methadone. In return I got a bunch of very "friendly" words and a warning about side effects. One of them was already done to me, that was apnea occurs. Ceased to circulate air through my airway, and the pulse was almost imperceptible, but Foreman decided to return it to me stimulating my sensory receptors.' - I looked at him significantly, expected some questions, at the end my story was interesting. I looked more closely, raising single eyebrow slightly. Then Lucas said. 'How?' 'Excellent question. He twisted my nipples! '
mrukasia....chyba czegoś niedoczytalaś....bo niestety część z Twoich rewelacji ma się nijak do "ciekawe rzeczy o których wie i które zostały w jakiś sposób udowodnione".
Częśc z tego to niestety efekty antynoblowskich badań socjologicznych ograniczonych do dość waskiej grupy.
Ponadto chodzi tu o to by napisac coś więcej niż tekscik, czy wiesz ze jak pierdniesz to inni się skrzywią...kompendium wiedzy to nie zbiór ciekawostek w większosci wydumanych przez kogos tam...ok
@Thombike: chyba mało kto zrozumiał ideę tego tematu -.-'
Czy wiesz, że ludzie są w stanie poruszać się z prędkością wywołującą dylatację (zakrzywienie) czasu. Doświadczenia przeprowadzane na kierowcach dragsterów i alpejskich narciarzach zjazdowych wykazały, że odczuwali oni upływ czasu inaczej niż reszta świata. Poruszając się z dużą prędkością mówili oni do siebie pełnymi zdaniami, ale kiedy próbowali to powtórzyć po zatrzymaniu się, okazało się, że potrzebują na to dużo więcej czasu niż tyle ile trwał przejazd.
Co ciekawe zjawisko to nie zostało zaobserwowane u pilotów myśliwców, którzy poruszają się przecież z dużo większą prędkością. Można by na tej podstawie wnioskować, że do doświadczenia dylatacji istotna jest prędkość względna, w stosunku do dużej i bliskiej masy (ziemi)
_________________ "To change the world, start with one step
however small, first step is hardest of all"
strony internetowe Wysłany:
Pią 12:09, 05 Mar 2010
No to żeb było jasne...to ma być cos w stylu "jak to jest zrobione"...jak ktoś nie wie to polecam kanał Discovery. A łopatologicznie...nie piszemy, że telefon komórkowy jest telefonem tylko piszemy dlaczego, jak działa itp.
Orco...ja odczuwam czas inaczej w pracy...ale to raczej wsteczne zakrzywienie :D
_________________ "To change the world, start with one step
however small, first step is hardest of all"
strony internetowe Wysłany:
Pią 18:56, 12 Mar 2010
Nie można złozyć kartki papieru napołowie więcej niż siedem razy. nie ma znaczenia, jak duzy jest papier... jesli nie wierzysz, sprawdz sam.
Czy wiesz, że... można złożyć kartkę więcej niż siedem razy, ale jedynie w specjalnych warunkach. Pogromcy mitów przygotowali arkusz papieru zajmujący powierzchnię boiska futbolowego, a przy jego składaniu musieli używać walca drogowego, jednak ostatecznie udało im się pobić ten mit.
_________________ ,,People say: 'What do you think of people that only talk to you or like you because you're in Green Day?'
And I say: 'Well, I AM Green Day. That is me... that is my life.'" Wysłany:
Sob 12:44, 13 Mar 2010
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach